Bidra till förändring utan att kritisera

Liz hör irriterat på när hennes kollegor (för tredje gången den här månaden) ursäktar sig med att de inte har hunnit göra klart sin del av uppdraget. Kim skäller på sin tonåring för att han har lämnat smöret och osten på köksbordet över natten (och det är inte första gången). Emma bråkar med sin partner över något som aldrig verkar förändras i deras relation.



Känner du igen dig? Och har du många gånger varit redo att ge upp, maktlös över att ha prövat att kommunicera igen och igen men utan något synbart resultat? Tänkt på att lämna relationen, byta jobb och sluta skälla på tonåringen som ändå snart kommer att flytta hemifrån?

Men om det är en viktig relation är det oftast värt det att prova en gång till. Men ta dig gott om tid att förbereda dig på vad du ska säga den här gången innan du öppnar munnen.

Som steg 0 i uppställningen nedan, säkerställ första att personen är villig att lyssna på vad du har att säga genom att exempelvis fråga:

- Du, jag har något jag vill prata med dig om, är du villig att ta dig 5 minuter med mig för att göra det?

Om svaret är nej, eller om personen ser ut som att de säger ja men menar nej, kan det vara värt att vänta och fråga vid något senare tillfälle. Eventuellt kan du också fråga vad det är som gör att de vill säga nej, men bara om du tror att du kan stanna kvar i kontakten utan att flyga i luften.


Så till förberedelserna:

1. Välj ut någon som du vill ge feedback till.

När är ett bra läge att ge den? Vad kan du säga eller be om som gör det mer troligt att personen kommer att höra det du vill säga?


2. Vad skulle du kunna berätta om som du kan tänka dig skulle vara ett välkommet stöd för den andra personens utveckling? Välj ut 1-3 saker.


3. För var och en av de saker du tänker skulle bida till den andra (i punkt 2), hitta en eller ett par specifika observationer som ledde till att du vill ge dem feedback?


4. Koppla ihop var och en av observationerna (i punkt 3) med varför det är viktigt för dig att uttrycka det här? Det vill säga, vilka behov hoppas du kunna tillgodose eller vilka värderingar hoppas du kunna leva i enlighet med?


För var och en av punkter ovan, tänk på åtminstone en sak du kan göra eller ge personen, för att hjälpa personen att förändra sitt beteende på ett sådant sätt som stöder vad som är viktigt för dig.



Om du har en tuff konflikt du behöver sortera i, innan du vågar ta i den, kan du ha stor nytta av våra samtalskort - (just nu under pandemitiden på rea).

309 visningar

Om bloggen:

Vi skriver om olika områden i korta 1-5 minuters bitar.

Vill du lära dig att få ihop helheten är du välkommen på våra utbildningar där vi tränar på att gå från teori till praktik.

 

Läs mer om oss som skriver här.

Liv Larsson & Kay Rung 

Online Årsutbildning i Nonviolent Communication
Varför alla har rätt, men ingen har helt rätt

Utbildningar

NVC_esfl_3_400.jpg

Köp boken här!