• Kay Rung

3 superkrafter som får din feedback att lyfta

Lär dig uttrycka dig rent. Med rent menar jag att lära dig att uttrycka dig på ett sånt sätt att mottagaren förstår vad du bygger din feedback på och vad du vill med att uttrycka den. Du behöver förstå både dig själv och mottagaren för att utveckla den här superkraften.

Om du exempelvis tycker att någon inte gör ett bra jobb med något. Att bara säga att personen inte gör ett bra jobb kommer att vara 100% otydligt för mottagaren om du inte beskriver vad du tycker är dåligt och vad du vill att personen ska göra annorlunda. Otydligheten bäddar för att mottagaren antingen börjar tro på din bedömning och använder den för att slå på sig själv . Det kommer garanterat leda till att hen blir ännu sämre på sitt jobb. Andra sidan av det myntet är att dina ord studsar tillbaka och mottagaren ser dig som en otydlig idiot. Den feedbacken säger faktiskt mer om dig, än om mottagaren.

Frågor som hjälper dig bli tydligare, vad stör jag mig på? Och vad vill jag istället?

Använd ett mätbart språk, som exempelvis. När jag hittar 3 stavfel … önskar jag att du kör rättstavningen i word innan du lämnar in din rapport. Eller när du stannade kvar förra måndagen för att hjälpa mig färdigställa offerten…. känner jag mig tacksam för att vi idag fick en order just på det, tack!



Bemöt reaktioner med värme. Värmen visar att du inte bara vill dumpa ditt missnöje på någon, utan att du bryr dig om mottagaren och då även om den feedback du uttryckt.

Du behöver uppskatta och sätta värde på din egen feedback, du behöver se det du säger som en gåva. Det kommer att göra det lättare skilja på vad du säger och vad mottagaren hör. Om mottagaren hör kritik vet du att mottagaren inte hörde vad du menade. Kan du klargöra dig genom att skilja på vad du menar och vad personen hör, blir det lättare för dig att hjälpa mottagaren höra vad du menar. Förmågan att skapa den klarheten skapar tillit till att du vill väl. Och att vilja väl är syftet med att ge feedback.


Kanske det viktigaste av allt. Förmågan att utvärdera mottagarens förmåga att ta din feedback innan du sagt den.

Den här förmågan kommer att hjälpa dig kalibrera punkt 1 och 2. Vi har alla både bra och dåliga dagar. Vi har också ett tak för vad vi klarar av. Takhöjden påverkar hur och vad du kan säga och dagsformen påverkar när du ska ge din feedback.

Så lär dig anpassa dig till takhöjden så du inte slår i huvudet i onödan.


Lycka till med att göra världen lite bättre med din feedback!

330 visningar

Om bloggen:

Vi skriver om olika områden i korta 1-5 minuters bitar.

Vill du lära dig att få ihop helheten är du välkommen på våra utbildningar där vi tränar på att gå från teori till praktik.

 

Läs mer om oss som skriver här.

Liv Larsson & Kay Rung 

Nonviolent Communication introduktionskurs
Självempati i teori och praktik
Lyssna först prata sen - konsten att skapa samarbete
Färdigheter för livet! (NVC introduktion)
Årsutbildning i Nonviolent Communication
International Mediation Intensive in Stockholm
Varför alla har rätt, men ingen har helt rätt
Var äkta inte artig!
Walk Your Talk Intensive

Utbildningar

NVC_esfl_3_400.jpg

Köp boken här!