Se människan bakom

För snart tio år sedan skrev jag en bok som heter Bemötandeproffs, konsten att möta andra med lyhördhet - utan att offra dig själv. Den är fortfarande aktuell och jag blev påmind om det i går när jag fick ett samtal från en chef som precis hade läst boken.


"Du pratar hela tiden om att se människan. Jag tycker att jag ser människor men på senare tid har jag flera gånger mött upprörda medarbetare som inte känner sig sedda, vad gör jag för fel?"



Det här är en fråga med många tänkbara svar och perspektiv. Ett är att den här chefen behöver lära sig något nytt (jag kommer till det). Ett annat är att visa den här chefen hur det är positivt att ens medarbetare kommer till en med det klagomålet (vilket den chef jag pratade med insåg).


Men låt oss börja från början.

Vad innebär det att se en människa?

Många gånger fastar vi i förutfattade meningar om människor. Vi sätter etiketter och analyserar dem, och även om det finnes en del sanning i våra bedömningar av dem lägger de sig ändå ofta vägen för mänsklig kontakt. I alla fall om vi lägger mer fokus på vad vårt huvud säger, än på att lyssna på personen. Att vi försöker förstå någon genom att analysera kan vara ett positivt tecken på att vi bryr oss, vill förändra och påverka något men det är inte säkert att det når fram till den person vi möter. Ingen vill bli sedd bara som smart, lat, kreativ eller dominant. Vi är så mycket mer än de etiketter någon sätter på oss.


Vi kan dock inte sluta sätta etiketter bara för att vi tycker att vi ska göra det.

Som tur är eftersom det är så här våra hjärnor fungerar. Om du kan acceptera att hjärnan gör den här grovsorteringen (etiketterna) får du ett visst avstånd mellan bedömningarna och att tro på dem. Så istället för att tänka; "jag ska inte döma" kan du säga "vad ska jag göra med mina bedömningar?" och "vad är skillnaden mellan vad jag tänker om personen och vad jag faktiskt kan berätta för personen om vad jag har sett hen göra?" (Skilja mellan en observation och en tolkning.)


Ett konstruktivt sätt att omforma våra förutfattade meningar och etiketter är att fråga oss själva vilka av våra behov vi försöker tillgodose genom att tänka så? När vi desperat längtar efter hjälp kanske vi tänker att personen är lat. Om vi stannar där och inte ber om hjälp, kommer vi garanterat att tro på att personen är lat. Om vi ber om hjälp och får ett nej, kan vi förhoppningsvis fråga varför personen inte vill göra det vi ber om och påbörja ett samtal som kan leda till nya lösningar. Kanske får du även chansen att berätta om vad du ser den andra personen göra när du tänker att hen är lat och be dem göra på ett nytt sätt.


Men varför påstod jag i början av den här texten att det går att se det som något positivt när ens medarbetare kommer till en med klagomålet att hen inte upplever sig sedd?

Först och främst, om en medarbetare vågar kritisera en chef går det att tolka som att det finns ett visst mått av tillit mellan er. För det andra är du nu serverad en möjlighet att hantera hur andra upplever dig. Att slå bort vad personen säger är som att kasta bensin på elden. Du kan starta en dialog med den här medarbetaren och andra om hur de vill bli sedda och vad du kan göra som chef (eller förälder, vän eller partner för den delen) för att visa att du vill se dem. Du kan också välja att ta det du hör på allvar, som chefen som ringde mig gjorde, och lära dig något nytt om hur du bemöter andra.

Att bli sedd handlar ibland om att få uppskattning. Andra gånger handlar det om att få gehör för sina åsikter eller om att få ett ja till att köpa exempelvis ett nytt arbetsredskap som gör stor skillnad för den här personens prestation. Ibland handlar det om att någon tar sig tid att lyssna och försöka sätta sig in i min situation, utan att något behöver fixas.

Få mer inspiration om hur du kan bemöta andra i boken Bemötandeproffs. eller på engelska som den heter Human Connection at work (kanske dags att ge något som kan inspirera din chef?)

Finns även som som e-bok.


PS. När Satya Nadella blev VD för Microsoft 2014 gav han ett exemplar av boken Nonviolent Communication ett språk för livet av Marshall Rosenberg till alla i ledningsgruppen. DS.


0 visningar

Om bloggen:

Vi skriver om olika områden i korta 1-5 minuters bitar.

Vill du lära dig att få ihop helheten är du välkommen på våra utbildningar där vi tränar på att gå från teori till praktik.

 

Läs mer om oss som skriver här.

Liv Larsson & Kay Rung 

Färdigheter för livet! (NVC introduktion)
Integreringsprogram (motsvarar år 2)
Varför alla har rätt, men ingen har helt rätt
TBD
Online Årsutbildning i Nonviolent Communication

Utbildningar

NVC_esfl_3_400.jpg

Köp boken här!