Gör som Microsofts VD, inför empati i företagskulturen

Uppdaterat: 17 sep. 2019

När Satya Nadella blev VD för Microsoft 2014 gav han ett exemplar av boken Nonviolent Communication ett språk för livet av Marshall Rosenberg till alla i ledningsgruppen. För han ville förändra kulturen i toppledningen från fientlig och "backstabbing" till mer empatisk. Han ville skapa en kultur där man var mer kapabel att sätta sig in i kundens och varandras perspektiv, för hur skulle man annars klara av att utveckla företaget framåt?


Jag gissar att Satya Nadella ville ge något "görbart" till styrelsen, för det räcker inte att säga att nu ska vi bli bättre på att lyssna eller kommunicera om man inte får hjälp att göra det rent konkret.


Hur en kultur blir norm

Tänk dig att du byter jobb och på den nya arbetsplatsen är kulturen en annan än du är van vid, då man gör saker annorlunda. Troligen kommer du gå igenom några faser innan du integrerat dig på ditt nya jobb. Här en förenklad lista över hur det skulle kunna gå till:


Första utmaningen: Att integrera värderingarna i dig själv.

Får du hjälp att förstå "varför" du ska göra på ett visst sätt, du kanske får en kollega som mentor tills du blivit en del av kulturen. På företag där man inte medvetet vårdar sin kultur skapas det lätt subgrupper speciellt om man anställer flera personer samtidigt. En subgrupp kan ha med sig andra värderingar och blir lite som ett virus i det nya företagets kultur.


Andra utmaningen: När du integrerat värderingarna i dig själv är nästa steg att lära sig att agera med värderingen som roder. Att ord och handling