Många svåra samtal väntar

Utmaningarna som väntar för många handlar om uppsägningar, permitteringar och utmanande samtal om både ekonomi och hälsorisker.


När vi upplever att vi inte har kontroll eller känner oss trygga hör vi lättare kritik och vi blir defensiva. Det är en möjlighet till att vi skapar fler konflikter och därmed höjer stressnivån för oss och vår omgivning ännu mer. Här några enkla tips för att hålla ner stressnivån vid samtal.


Att ta sig tid att sortera både vad vi vill och våra reaktioner kan vara en väldigt bra investering just nu både för vårt välmående och för resultatet av våra interaktioner.



Några saker vi kan göra :


  • Kolla av om den du vill ta upp något med är uppmärksam på dig? "Hej jag skulle vilja prata om ... kan jag få din uppmärksamhet en stund?" (och se om du får kontakt innan du börjar)

  • Sortera ditt budskap med hjälp av komponenterna i NVC modellen så att det blir lättare att ta emot för mottagaren. (Ju mer ansvar du kan ta ju tydligare blir det för mottagaren)

  • Ta ett andetag innan du reagerar på vad andra säger, så att du hinner kolla av om du förstått vad de menar. (När du hör kritik hör du troligen inte vad den du pratar med vill, ibland är det till och med svårt att vara medveten om att vi hör kritik. Var snäll o