• Liv Larsson

Varför ska vi lära oss det här?

Jag kände igen frågan. Min fjortonåriga son sa samma sak vi sa när jag gick i skolan för 30 år sedan - Vad kommer jag att ha för nytta av det här? Varför ska vi lära oss det här?



Minns du hur svårt det var att motivera sig när du gick på gymnasiet? Eller kanske var du en av dem som fann en väg ut? Jag minns i alla fall att mycket av det vi skulle lära oss kändes onödigt. Det var så svårt att motivera sig och vi ville verkligen får svar på vårt varför i hopp om att det skulle göra oss mer intresserade att lära oss det.

Vi fick samma sorts svar som de verkar få idag och de flesta svaren ökade inte motivationen, snarare minskade den.

Sonen skulle ha prov i NO om bland annat mossor och lavar och han förstod inte varför han skulle kunna namnen på dem. Svaret han fått att det skulle ge lärarna information om var de "låg till" ökade inte direkt hans motivation att lära sig dem. Det kom tårar och frustration om vart annat och vi avslutade samtalet med att ha sa -tack för ett bra samtal.


Jag grubblade på det här och vaknade nästa morgon med tre skäl till varför jag tycker att det är bra att elever lär sig saker om mossor och lavar.

  1. Jag hoppas att det ökar deras förundran över naturens mångfald när de går ut i skogen.

  2. Det kan fånga någons intresse av att fortsätta forska om exempelvis förutsättningarna för återväxt av renlav så att vi kan förstås hur vi kan skydda den, och därmed skydda renen och med den den samiska renskötarkulturen.

  3. Jag vet att grundläggande kunskap kan vara en ingång till att lära sig mer komplicerade saker och att höga betyg kan ge tillgång till fler val när det gäller vidareutbildning.


Vid frukosten frågade jag om min son ville höra mina skäl och efter att han lyssnat höll han med om att det var bra skäl. Även om han gillade mina skäl behövde han hitta sin egen motivation för att hitta glädjen i att lära in de namn vi har gett lavar och mossor. Och han var fortfarande besviken över att han inte hade fått hjälp med det av sina lärare.


Han uttryckte också oro för den stress han upplevde att hans klasskamrater befinner sig i. I samtalet blev det tydligt att de är stressade för att de vill undvika att få låga betyg, arga föräldrar eller lärare om de inte klarar av proven på en viss nivå.


Och rädsla och hot är ju en slags motivation även om den bara sitter kvar lika länge som rädslan över bestraffningen finns där. Risken är att lärande nu förknippas med hot och rädsla snarare än med iver och stolthet.

Motivation kan näras utifrån men behöver slå rot inuti. Vi behöver uppleva mening för att orka motivera oss, i alla fall i ett längre perspektiv. Ju mer vi kan uppleva att våra behov, exempelvis av mening och glädje möts i nuet, desto lättare blir det att sträva efter att nå framtidsmål som exempelvis frihet att välja vad vi vill göra i livet.


Vad behöver du för att få motivation att lära dig något nytt, ändra på en vana eller jobba mot ett efterlängtat mål?

491 visningar2 kommentarer

Om bloggen:

Vi skriver om olika områden i korta 1-5 minuters bitar.

Vill du lära dig att få ihop helheten är du välkommen på våra utbildningar där vi tränar på att gå från teori till praktik.

 

Läs mer om oss som skriver här.

Liv Larsson & Kay Rung 

Var äkta inte artig!
Nonviolent Communication introduktionskurs
Självempati i teori och praktik
Lyssna först prata sen - konsten att skapa samarbete
Färdigheter för livet! (NVC introduktion)
Årsutbildning i Nonviolent Communication
International Mediation Intensive in Stockholm
Varför alla har rätt, men ingen har helt rätt
Walk Your Talk Intensive

Utbildningar

NVC_esfl_3_400.jpg

Köp boken här!